Besparing van 670 euro per maand – Tot ziens leaseauto

In dit artikel ga ik in op een persoonlijk moeilijke beslissing, wat gelukkig wel resulteert in een flinke besparing. Het resultaat van deze besparing is enorm. Maar wat ik er voor moeten inleveren doet pijn en gaat (voorlopig) ten koste van mijn vrijheid.

 

Mijn huidige situatie

Ik woon zelf in de randstad en voor mijn werk (opdracht) zit ik nu in het midden van het land. Elke dag zit ik ongeveer 3 tot 4 uur in de auto, genieten van alle stilstaande auto’s om mijn heen (file). Verder wonen veel familieleden en vrienden in Zeeland. Dus om deze mensen te bezoeken heb ik wel een auto nodig.

Ik heb momenteel een leaseauto via mijn werk. Het contract loopt het einde van deze maand af. Het gaat om een Volvo V40. Een klassieker onder de leaseauto’s, want met de 14% bijtellingsregeling was het naar mijn mening toch de beste auto die men kon lease in de 14% bijtellingsperiode.  Het is echt een top auto. Eerlijk gezegd ben ik best gehecht aan de auto. De auto rijd echt top en het geluid uit de speakers is echt wauw. Het afscheid, gaat dan ook best pijn doen.

Verder ben ik via mijn werk ook in het bezit van een NS Business Card. Met het OV de reis ongeveer 1,5 uur, dus per dag 3 uur in totaal. Hiervan zit ik ongeveer 30 minuten in de tram. De resterende tijd zit ik in de trein. Het voordeel van de trein, is dat ik er in kan werken. Maar als ik eerlijk ben, heb ik wel een enorme hekel aan het treinleven. Sorry trein lezers :(. De trein is vaak te vol. En verder kom ik er best veel gekkies tegen. Ik kan hier een beetje slecht tegen.

De cijfertjes

Mensen denk vaak. Haaa een leaserijder. Die moeten niet zo klagen, met hun auto van de zaak.

Maar leaserijders zitten voor hun werk, wel vaak erg lang in de auto. Ze rijden zo’n 30.000 a 40.000 KM per jaar. En ook het rijden van een leaseauto kost geld. Dit wordt allemaal nog wel eens vergeten…

Onderstaand wat cijfertjes.

  • Fiscale waarde auto: 32.464 euro
  • Bijtelling: 278,75 euro (bruto)
  • Mobiliteitsbudget 750 euro
  • Netto eigen bijdrage voor privé gebruik: 100 euro

Wanneer ik geen gebruik zou maken van een leaseauto, dan krijg ik het mobiliteitsbudget als salaris uitgekeerd. Dus in feite betaal ik het volgende voor mijn lease auto per maand.

  • Bijtelling netto: 106,3 euro (netto)
  • Eigen bijdrage: 100 euro (netto)
  • Mobiliteitsbudget: 464,25 (loop ik netto mis)

Wanneer ik niet zou kiezen voor een lease auto, dan krijg ik maandelijks 670,55 euro netto extra uitbetaald.

De keuzes waar ik voorsta

Mijn leaseauto lever ik op 31 oktober in en dan heb ik de volgende 3 mobiliteit keuzes:

  1. Ik kies voor een nieuwe lease auto
  2. Ik neem geen auto en ga reizen met het openbaar vervoer
  3. Ik koop zelf een auto

Keuze 1: Ik kies voor een nieuwe lease auto

Mijn auto hart gaat sneller kloppen van deze keuze. Want eerlijk is eerlijk, het is echt super leuk om een nieuwe auto te mogen uit kiezen. En ik moet ook eerlijk bekennen, dat ik heel wat uurtjes op auto’s sites heb doorgebracht om mijzelf helemaal lekker te maken.

Maar toen kwam gelukkig mijn verstand en die zei, kies nou niet voor een nieuwe lease auto. Wees verstandig jonge man.

Naast dat een leaseauto best veel geld kost, heb ik namelijk ook nog te maken met een boeteregeling van mijn werkgever. Als ik namelijk wegga bij mijn werkgever en ik heb een leaseauto. Dan moet ik voor elke resterende maanden van het leasecontract een boete betalen. De boete kan dus flink oplopen. Hierdoor zit ik in feite een soort van vastgebonden aan mijn werkgever. En dat voelt niet fijn.

Deze keuze valt dus af.

AutoAuto

 

Keuze 2: Ik neem geen auto en ga reizen met het openbaar vervoer

Via mijn werkgever heb ik een NS Business Card, die ik gratis mag gebruiken voor mijn werk.

Mijn huidige opdracht zit naast een treinstation. Dus eigenlijk heb ik voor mijn werk momenteel geen auto nodig. Daarnaast mag ik ook werken in de trein. Waardoor ik minder tijd op kantoor hoef te zijn. Daarnaast is de reistijd korter, omdat ik niet in de file hoef te staan. Kortom kiezen voor het openbaar voer is voor mijn werk een slimme keuze.

Echter zoals ik eerder heb beschreven, woont mijn familie en vrienden in Zeeland. Het openbaar voer is Zeeland is echt dramatisch. Ik zal een auto echt gaan missen, wanneer ik mijn familie en vrienden wil bezoeken.

Bij deze keuze lever ik verder heel veel vrijheid in die ik met een auto heb. En dit vind ik toch heel vervelend.

 

Keuze 3: Ik koop zelf een auto

Ik kan natuurlijk ook gewoon zelf een auto kopen. Dat moet best lukken met de 670 euro die ik per maand ontvang, wanneer ik geen leaseauto neem.

Wanneer ik voor deze optie kies, dan behouw ik mijn vrijheid en ben ik niet afhankelijk van het openbaar voer.

Het enigste wat ik ervaar is dat ik het niet leuk vind, om mijn spaargeld te moeten gebruiken om een auto te kopen.

 

Wat is mijn keuze geworden

De komende maand ga ik gebruik maken van het openbaar vervoer. Ik zie dit echt als een test voor mij zelf. Zo kan ik ervaren waar ik tegen aan ga lopen en hoe erg ik mijn vrijheid ga missen. Mijn vriendin heeft een auto, die ik hopelijk wel een paar keer  kan gebruiken. Alleen is het wel zo, dat mijn vriendin vaak in de weekenden moet werken en dus de auto nodig heeft. Verder heb ik mijn familie en vrienden ingelicht, dat ik voorlopig geen auto heb. Ik ga dus proberen om zo lang mogelijk zonder auto te leven.

In de tussentijd ga ik langzaam wel opzoek naar een nieuwe auto. Dit heeft geen haast. Ik denk dat het een auto van 4/5 jaar oud gaat worden, die net uit de lease komt. Het onderhoud van een leaseauto wordt meestal goed uitgevoerd. In mijn toekomstige auto wil ik ongeveer 6 jaar gaan rijden (als er hopelijk niks kapot gaat). Mijn budget is 15.000 euro.

In mei is de verwachting, dat er een kleine geldboom (baby) ter aarde komt :). Dus mijn toekomstige auto moet veilig zijn, maar ook voldoende ruimte bieden voor onze toekomstige familie trips.

AutoAuto

Deze post heeft 4 reacties

  1. Ik heb ook een bruto mobiliteitsbudget (€700,-) en reis met openbaar vervoer. Voor iedere gemaakte km kan ik €0.19 van bruto bedrag aftrekken. Dat wordt netto uitgekeerd. Zo kan ik per maand ca €100,- aftrekken. Dat is ongeveer gelijk aan de kosten die ik maak voor OV. De overige €600,- is op dezelfde manier als eindejaarsuitkering en vakantiegeld belast (iets van 49%?).

    Vraag voor jou: is het een optie om een auto te huren / tegen vergoeding van vrienden te lenen voor de bezoekjes aan Zeeland?

  2. Dat is een goede vraag. Ik heb wel nagedacht om een auto te huren wanneer ik deze nodig heb. Maar sinds mijn vriendin in verwachting is, ben ik deze optie eigenlijk een soort van vergeten.
    Voor de komende periode, kan het huren van een auto op zich wel een optie zijn. Dus bedankt voor de reminder :).

  3. De keuze 1 vindt ik eerlijk gezegd wel kort door de bocht genomen… De 14% is inderdaad ook heerlijk om (nog) te hebben. Zelf rij ik een Seat Leon ST met 14% bijtelling en ook ik mag hem inleveren. 🙁

    Maar er zijn juist nu ook de mogelijkheden om richting electrisch rijden te kijken. Als je dit jaar nog bijvoorbeeld een E-golf zou nemen heb je maar 4% bijtelling. (scheelt je weer 10%) De auto is wel wat duurder maar je komt ongeveer rond de tussen de 40 – 60 euro per maand uit voor de bijtelling. Aankomend jaar gaat de bijtelling wel omhoog dus als je een auto zo moeten bestellen zit je op 8 % bijtelling. Nog steeds lager dan de 14% en stukken lager dan voor benzine/diesel/hybrid.

    Ook is het zo dat, bij ongeveer alle bedrijven, er wordt gesproken over dat je een boete clausule moet betalen als eerder weg gaat bij het bedrijf. Het is dan ook al bijna normaal om je lease auto mee te nemen naar je nieuwe bedrijf wanneer je overstapt. Hierdoor zit je dus niet vast aan je oude werkgever en voorkom je de boete clausule. En hoef je ook niet bij je nieuwe werkgever opnieuw naar een leaase auto te kijken maar kan je voorlopig nog rijden met 4% of 8% bijtelling….

    De keuze voor optie 2, vindt ik ook wel een goede. Je bespaart tijd dat je stilstaat en kan deze vullen met werkzaamheden. Nu je toch praktisch naast het station werkt zou ik zelf ook voor deze gegaan zijn.

    Voor mijzelf is de keuze helaas tussen 1 en 3… En kom ik zelf qua kilometers eigenlijk altijd op 1… Per jaar zit ik namelijk aan de 50.000 a 60.000 km.

    Ik wens je veel treinplezier en wijsheid toe in je gemaakte keuze

    1. Je hebt helemaal gelijk. Echter ik wil dit werk nog max 2 jaar doen. Ben het werken als externe behoorlijk beu en wil ergens intern gaan werken.
      Meestal krijg je geen mobiliteitsbudget bij een interne functie. Dus wil de gok niet nemen met het nemen van een nieuwe leaseauto en hopen dat ik de auto kan meenemen.
      Wanneer je zoveel KM als jij rijdt, dan zou ik overigens misschien wel een andere overweging maken. Met zoveel KM per jaar is de afschrijving en onderhoud een enorme kostenpost. Een leuke auto trouwens die Leon ST :D.

Geef een reactie

Sluit Menu