Boek review – Miljonair met een gewone baan

Het boek “Miljonair met een gewone baan”, heb ik nu voor de tweede keer met veel plezier gelezen. Daarom is het tijd voor een boek review!

Review

Zoals de titel van het boek al doet vermoeden, gaat het boek over een man (Oeds Jan Postma) met een normale baan. De schrijver van het boek is miljonair, zonder dat veel mensen in zijn omgeving het weten. Qua normale baan valt het overigens wel mee, want de schrijver verteld in de inleiding, dat hij twee keer modaal verdient. Maar dit is verder niet zo belangrijk want het boek toont aan, dat iedereen miljonair kan worden met een normale baan. De aanpak om miljonair te worden, wordt op een holistische en simpele wijze uitgelegd en dit resulteert in een prettig boek om te lezen.

Het boek begint met een persoonlijk verhaal en vormt de basis en vertrekpunt voor de rest van het boek. In hoofdstuk 2 wordt er gekeken naar de gemiddelde miljonair. Hier wordt duidelijk dat de gemiddelde miljonair niet op grote voet leeft, maar vooral verstandig met zijn geld omgaat. Het verstandige zit vooral in de spreiding qua vermogen en levensstijl. Met een geschat vermogen van 86 miljard dollar leeft de wereldberoemde belegger Warren Buffer, nog in zijn eerste normale huis en rijdt rond in een 2e hands auto. Dit toont aan dat de meeste miljonairs een normaal leven leiden en verstandig met geld om gaan door o.a. te investeren.

In hoofdstuk 3, 4 en 5 wordt er gekeken naar het onderwerp geldbewustzijn. Wat is het verschil tussen een uitgaven en een investering? Waarom komen we vaak in de verleiding om iets te kopen? Door hier bewust van te zijn, kom je minder snel in de verleiding om geld uit te geven aan niet belangrijke zaken. Je leert dus om verstandiger om te gaan met geld! In de verschillende hoofdstukken worden een aantal praktische voorbeelden gegeven, die voor de meeste herkenbaar zijn.

Boeken algemeen

Hoe laat je geld voor jou werken? Dit onderwerp wordt behandeld in hoofdstuk 6 en 7. Zo wordt duidelijk dat wanneer je maandelijks een klein bedrag investeert, dit over 30 jaar kan resulteren in een enorm bedrag. Wanneer je hier bewust van bent, dan begrijp je hoe geld voor je kunt laten werken. Achter dit concept, zit een formule. De formule bestaat uit verschillende variabelen, waaraan je kunt sleutelen om vermogensgroei te realiseren.

Hoofdstuk 8, 9, 10, 11 en 12 gaat dieper in op het onderwerp geldbewustzijn. Qua leesbaarheid was het wellicht beter, om dit te laten aansluiten op hoofdstuk 5. Er wordt o.a. gekeken naar geld besparen. Waar kan je nou in het dagelijks leven geld op besparen? Is dat op boodschappen of bijvoorbeeld de auto. De verschillende hoofdstukken tonen aan, dan je niet als een zuinige gier hoeft te leven om miljonair te worden. En dat is prettig!

Om vermogen op te bouwen, dien je ook te investeren in de vorm van beleggen. Het boek beschrijft hoe je kunt investeren in ETF’s en obligaties. Ook wordt er gekeken wat een ETF precies is en waar je op moet letten. Er wordt beschreven, hoe je een beleggingsportefeuille opbouwt, met zoveel mogelijk spreiding om het risico op verlies te verkleinen. Ook wordt er gekeken of het zinvol is om extra af te lossen op een hypotheek. Erg praktisch allemaal. Dit wordt allemaal behandeld in de laatste hoofdstukken van het boek.

Voor wie is het boek geschikt?

Het boek is buitengewoon geschikt, voor een ieder die verstandig met geld wilt omgaan en opzoek is naar vermogensopbouw. Dus kortom:

• Wil je verstandiger met geld omgaan?